Yoga

Hatha Yoga

De hatha yogalessen die bij Manawa yoga worden gegeven zijn geinspireerd door Saswitha Yoga. Kenmerkend voor Saswitha yoga is de manier waarop je de adem gebruikt als middel om in jezelf de verbinding van lichaam en bewustzijn te ervaren. In elke oefening/houding zoek je naar het juiste evenwicht tussen kracht en ontspanning daarbij is de adem de dragende kracht. Tijdens de les is er een evenwichtige verdeling van staande-, zittende- en liggende yogahoudingen met daarnaast aandacht voor meditatie en ademoefeningen (pranayama). De houdingen worden in het algemeen eerst dynamisch uitgevoerd als voorbereiding op de statische houding. Door de aandacht te richten op je adem, ontstaat er een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling.

Yin Yoga

Yin Yoga is een vorm van yoga waarbij je passief en langer in een zittende of liggende houding blijft. De spieren krijgen de kans om dieper te ontspannen, waardoor je op het dieper gelegen niveau in het lichaam werkt. Gewrichten en bindweefsel (fascia) worden gestimuleerd. Hierdoor ontstaat er ruimte en  ontspanningen op het gebied van de heupen, heiligbeen en (onder)rug.

Door het stimuleren van het fascia, werk je direct op de energiebanen/meridianen waardoor energetische blokkades kunnen worden opgelost. Yin Yoga verbetert de doorstroming van energie en levenskracht, stimuleert de organen, brengt balans en kalmeert de geest.

Het lang aan houden van de houding werkt verstillend en meditatief. Dit vraagt voor veel mensen wel even tijd, want die verstilling en daadwerkelijk voelen is niet altijd vanzelfsprekend. Yin Yoga kan daarom ook heel (mentaal) uitdagend zijn.

Qi-Flow Yoga

Qi-Flow Yoga combineert rustgevende, vloeiende bewegingen vanuit de Qigong met yoga. Qi is de universele levensenergie, die overal is. In ons lichaam stroomt deze Qi (ook wel geschreven als Chi) door de meridianen. Door middel van onder andere strekkingen, beweging, tapping en ademoefeningen breng je deze stoom van levensenergie in balans.  Door de zachte en vloeiende bewegingen neem je de tijd om daadwerkelijk te voelen wat er in je lichaam gebeurt. Ervaar en voel je eigen unieke lichaam.

Tijdens de lessen Yin/Qi-Flow Yoga beginnen we de les met Qi-Flow om vervolgens over te gaan naar de stille Yin Yoga houdingen. Zowel bij de Qi-Flow als bij de Yin Yoga breng je je bewustzijn bij het lichaam. Bewust en met aandacht omgaan met je lichaam beïnvloed niet alleen de Qi in het fysieke lichaam maar ook je geest. Beide yoga vormen zijn op hun eigen manier gericht om je Qi te versterken en vrij te laten stromen.

Yoga Nidra

Bij Yoga Nidra hoef je eigenlijk helemaal niets te doen, hoe fijn is dat! Tijdens Yoga Nidra lig je op je rug met je ogen gesloten en vervolgens luister je naar een Nidra sessie. Tijdens zo’n Nidra sessie word je volgens systematische manier tot ontspanning gebracht. Je zult een diepe ontspanning ervaren op zowel fysiek als emotioneel als energetisch niveau. Deze diepe ontspanning kalmeert het autonome zenuwstelsel en versterkt het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Eén sessie Yoga Nidra staat gelijk aan 4 uur slaap!! Yoga Nidra is goed voor concentratie, geeft rust en het helpt je beter en dieper slapen.